söndag 25 mars 2012

Du vet att du är en naturnörd när ...

* ... du läser en bok där huvudpersonerna är mitt ute i en öken där det är helt kalt och ett fruktansvärt oväder drar in precis över dem. Det åskar och blixtrar men ändå träffas de inte av blixten, den är inte ens i närheten...
* ... du tittar på en teater där någon plötsligt nämner något om pi, substansmängd eller roten ur något och du reagerar med att räkna ut talet.
* ... du ser ett tal känner du att du verkligen måste räkna ut det, oavsett vart du är, vilket tal det är eller hur svårt det är.
* ... du under en mattelektion när inte läraren är inne sitter och kastar en pappersboll (som för övrigt döptes till atombomben, hehe) mellan er för att ni inte orkar jobba men det ändå slutar med att ni sitter och räknar ut volym (för klotet, inte för pappret som ett rätblock), massa, substansmängd, koncentration, molmassa, densitet, de krafter som påverkar klotet när det kastas upp i luften, den potentiella energin samt accelerationen.
* ... du på allvar anser att du inte klarar dig utan din miniräknare.
* ... du blir ledsen om något verkar vara fel på din miniräknare.
* ... du moderniserar det gamla sättet att skriva lappar till att skriva på miniräknaren.
* ... du har en bild på Pis första 2500 decimaler i mobilen.
* ... du stannar ibland upp i en bok eller film för att fundera på om författarna verkligen kan sina naturämnen.
* ... du har dina typiska naturskämt som bara andra naturare förstår.
* ... du avslutar läxpasset med att räkna lite matte, bara för att få upp humöret igen.
* ... du använder ord som "i kvadrat", "i kubik", "adderat", "subtraherat", "multiplicerat" m.m istället för "upphöjt med två", "upphöjt med tre", "plus", "minus", "gånger".

Tja, jag hade kunnat sitta här hela dagen (kvällen..) och rabbla upp det ena efter det andra men det här var ett axplock, måste säga att jag tycker att det stämmer ganska bra överens med mig ;)
Men, alla har väl sina trötta stunder och sina fallgropar, hehe, här är två av mina största klantigheter ^^
* Jag pluggade tillsammans med Maja när hon konstaterar att vi har fjorton uppgifter i läxa, men att vi iallafall gjort fyra. "Bara 11 kvar" säger hon muntert varpå jag skrattar och säger: "Maja! 14-4? Snälla, vi har 9 uppgifter kvar!"
* Jag tar en banan till mellanmål och äter en bit på den innan jag ser att den är väldigt mörk i mitten. Givetvis frågar jag pappa om bananer brukar se ut så. "Ja, det är kärnorna" svarar pappa varpå jag utbrister: "Kärnor?? Har bananer kärnor??".

Kan väl medge att det inte var i mina klipskaste stunder som detta inträffade, hehe ;) Men det har blivit goda skratt av det efteråt iallafall :)

Jag kan också hålla med om att det inte finns många sätt som är tråkigare att börja en lektion på än: "Jaha elever, idag ska vi prata om Arkimedes Princip", haha!

Här är lite bilder som jag har i mobilen, ytterligare naturnörd-saker ;)

Pappa och jag pluggade matte, eller om det var fysik, minns inte ;)


Efter mattelektionen och fysiklektionen




Bilden på de första 2500 decimalerna i Pi som jag sa att jag hade ^^


Min konstnärliga talang, haha, detta ska föreställa ett flygplan ;)


Detta mattetalet, man suckar bara man läser det!! Fruktansvärt jobbigt, inte har de gjort det enklare genom att göra en bra förklaring heller, haha!


Jag vet att detta var ett väldigt segt och onödigt inlägg, tyckte bara att det var lite kul xD Och jag tvingar ingen att läsa, jag snarare förstår om ni har gett upp vid det här laget, haha! Men ha det bra med er, nu måste jag sova, skola imorgon! :)

1 kommentar: