tisdag 14 februari 2012

När det tråkiga blir roligt, och det roliga blir tråkigt..

Ja, det är ganska intressant det där, har jag upptäckt. Roliga och tråkiga saker måste vara under rätt omständigheter för att bli roliga eller tråkiga, det beror alltså helt på vad som händer runt omkring.
Tänk tillexempel på hur det är när man pluggar/jobbar hemma efter att man slutat. Det tycker jag egentligen är ganska roligt, att lära sig något nytt alltså, men bara att veta att man ska plugga och att man måste göra det trots att man inte fattar ett jota, då känns allt väldigt jobbigt och blir tråkigt. Då blir det istället väldigt intressant att stirra in i en helt vitmålad vägg utan någonting att egentligen titta på och bara fundera, givetvis på allt utom det man ska..
Det gäller att man har en anledning och ett mål med det man gör. Till exempel kemi och matematik tycker jag är jätteroligt att plugga för vår lärare (vi har samma i båda ämnena) är så underbar och hon blir verkligen glad när man hänger med och förstår! Tyvärr är det inte så med spanskan längre. Vi har en lärare som stämplar oss lika snabbt som du knäpper med fingrarna. Jag har stämpeln "korkad", vet egentligen inte varför men hon får mig inte att vilja lära mig mer. Jag saknar vår förra lärare som vi hade på Kronoberg. Hon fick mig verkligen att känna mig duktig, känna att jag kunde, och jag lärde mig jättemycket av henne. Med min nuvarande lärare så har jag tagit ett enormt steg bakåt. I början försökte jag hela tiden, frågade och verkligen försökte men nu har jag helt tappat lusten under lektionerna, ingenting är roligt längre.. Jag har ärligt talat inte lärt mig något sedan jag började. Förstå mig rätt, jag älskar spanska och allt som har med Spanien att göra, men min spansklärare är ganska duktig på att trycka i en att man är helt dum i huvudet. Jag är verkligen glad att jag har möjlighet att åka ner till Karin, Álvaro, Jesús och Tintín, där lär jag mig supermycket och jag älskar verkligen att vara där nere hos dem! Är inte alls långt kvar nu tills jag flyger, bara fem dagar!! Ska bli superskoj!! :D

Nej, nu måste jag väl ta tag i mitt liv och plugga lite samhäll. Har prov imorgon på Sveriges statsskick, visst låter det roligt?? ;) Fast vi har en bra lärare så det är helt okej :) Men det blir det sista provet innan jag åker till Spanien!

Tänkte bara lägga upp lite bilder på Lissan, hon har flyttat över till lösdriften nu och trivs (efter vad jag kan se!) superbra! När hon råkade riva väggen i stallet fick hon visserligen en väldigt stor box men hon fick också stå ensam (dem andra hästarna var vägg i vägg, hon kunde höra men inte se dem) och det tyckte hon inte om. Så nu är hon nöjd och glad när hon får vara ute och strosa hela dagarna!

Hela flocken samlad!


Larissa och Oliver








2 kommentarer:

  1. Så fin hon är Larissa! Snyggt täcke också ;-)
    Tänk vad hon ska sakna Dig när Spanien hägrar.... MammAnne

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får det jättefint i Spanien, du ska veta att du är efterlängtad!
    Kram Mormor och Morfar

    SvaraRadera