fredag 3 februari 2012

Det sägs att en bok är en av de trognaste vännerna ...

... den finns alltid där och väntar på att du har tid för den. Jag måste säga att jag faktiskt håller med. Det är så underbart med böcker, att bara sjunka in i en bok och helt glömma både tid och rum. Lite jobbigt ibland, om man har en tid att passa men annars! Att leva i boken och se allt som händer! Ja, det är en otrolig känsla!

Låg och funderade på detta i natt, läste nämligen ut boken Arvtagaren, den sista i serien om Eragon och den var jättebra även om den inte hade ett Maria-slut. I lite nästan tre år har jag väntat på denna boken, som är den sista som sagt. Tre år av väntan och läsande av de andra tre böckerna och nu är den slut. Borta, det finns inget mer om jag inte vill läsa om dem, vilket jag säkerligen kommer göra men inte nu, inte än. Det känns så konstigt, jag har ändå följt dessa böckerna i snart fem år och att dem nu är slut känns... tomt. Det känns som något fattas, att jag inte har den magiska världen att försvinna till. Och det har jag inte, boken om Eragon, Saphira, Murtagh, Törne, Nasuada och dem andra är över och att inte följa deras liv längre känns konstigt. För tillfället vet jag allt jag kunnat ta reda på om dem, därför är jag inte riktigt villig att släppa dem, för även om det bara är en bok, så är det en del i mitt liv, precis som varje bok är, oavsett hur bra eller dålig den är.

Samtidigt kan man inte förtrösta, det finns andra böcker som väntar på att bli lästa och jag ska snart ta itu med dem! För tillfället nöjer jag mig med den enda bok jag läser (brukar läsa flera böcker på samma gång!) Och jag måste ha en bok, annars blir tomhetskänslan jag beskrev tidigare väldigt tydlig. så just nu läser jag en bok som heter Before I Die. Innan jag dör, tror jag den heter på svenska och trots att den är lite konstig så gillar jag den, om inte annat för att trots att den är ledsam ger mig en värld att sjunka in i, får se någons annans liv ur ett annat perspektiv!

Så ni som undrar hur det kommer sig att jag älskar att läsa så har ni nog fått ert svar nu!
Tjolahopp på er, nu ska jag packa det sista, bär nämligen av till Kalmar snart för att träffa bästaste gänget! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar